En del av Sevrda Svrdsjbygden

Hastighetsgränserna på landsbygdsvägarna är en politisk fråga.

I Regeringens proposition till Riksdagen 2007 föreslogs en ny långsiktig strategi för hur hastighetsgränserna på vägarna skall anpassas till nollvisionen och till de övriga transportpolitiska delmålen. För att denna strategi skulle kunna genomföras föreslogs att riksdagen godkänner att nya hastighetsgränser får införas så att det blir möjligt för beslutande myndigheter att använda sig av 10-steg i intervallet 30 till 120 kilometer i timmen.

Trafikverket informerade 2010 om varför nya hastighetsgränser införs:

  • Dagens system kom till 1971.
  • ”Lappverk” av olika hastighetsbeslut sedan dess.
  • Gränserna har inte baserats på människans förmåga att tåla krockvåld. Nya transportpolitiska delmål har tillkommit.
  • 20-stegen är för stora ur såväl trafiksäkerhets- som miljösynpunkt.
  • Vägtransportsystemet kan nyttjas effektivare med hänsyn till alla transportpolitiska delmål.
  • Acceptansen för hastighetsgränserna bör kunna ökas.
  • Nya vägtyper har tillkommit.

Trafikverket införde jämna steg (40, 60, 80, 100, 120) i hastighetsgränserna 2008 trots att de ansåg att 20-stegen är för stora. På Trafikverket tycks den ena handen inte veta vad den andra gör.

Trafikverket satte gränsen till 80 kilometer för vägar utan mittseparering med fler fordon än 2000 fordon. Varför Trafikverket valt 2000 fordon (av vilket fordonsslag som helst) har inte redovisats.

Målbild 2025 för hastighetsgränser på landsbygd enligt Trafikverket 2010:

  • År 2025 har tillgängligheten förbättrats främst på viktiga vägar. Näringslivsvägar har vanligtvis 80 km/tim och arbetspendlingsvägar 100 km/tim. Inriktningen är att i första hand höja lägre hastigheter än att ytterligare öka redan höga hastigheter.

Med den underhållsstandard på belagd väg som Trafikverket 2011 angav som målstandard 2021 kommer åtgärdsintervallen att förlängas med >3 år för vägar där hastighetsgränserna sänkts med 10 kilometer. Det blev fallet för väg 850 Falun – Svärdsjö. Det innebär också fler olyckor (>10% fler), högre transportkostnader och ökande utsläpp.

Trafikverkets stråktänkande och hastighetsgränser i 20-steg har medfört att systemutformarna valt hastighetsgränser som trafikanterna i många fall anser är orimligt låga med moderna personbilar och därmed medverkat till orimligt många lagbrytare. Trafikverket har valt att genom information försöka få trafikanterna att acceptera hastighetsgränserna i 20-steg, trots att även Trafikverket anser att stegen är för stora ur såväl trafiksäkerhets- som miljösynpunkt.

Var nedveten om symbolerna för landsbygden och tänk hela vägen säger Po Tidholm, landsbygdens försvarare. Po Tidholm påpekar att ett vägunderhåll som inte är inkluderande inte är värdigt.

Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth ska de extra 100 miljarderna i nationella planen 2018 – 2029 användas där de gör störst miljönytta och där de gör störst konkurrensnytta. Det återstår att se hur mycket som kan spilla över till typiska pendlingsvägar och för de areella näringarna viktiga vägarna på landsbygden med tanke på hur lite som satsats på bärighet och tjälsäkring under perioden 2015 – 2018.

 

Satsning på Bärighet och tjälsäkring på de statliga vägarna 2010 – 2018

Anm. Vid Landsbygdsriksdagen i Sandviken 2014 lovade Löfven 3,1 miljarder 2015 om de vann valet. De vann valet och då sänktes löftet med 42%. 2016 sänktes anslaget med 58 % i förhållandet till löftet.

Den viktiga frågan är om det är samhällsekonomiskt lönsamt att generellt sänka hastigheten från 90 till 80 km/tim och generellt från 70 km/tim till 60 km/tim.

Skillnaden i tidskostnad efter generell sänkning av hastigheten från 90 till 80 km/tim och från 70 till 60 km/tim per år blir 14,6 miljoner kronor (värderingsnivå 2000 och tillstånd 2011) för hela sträckan Falun – Svärdsjö, landsbygdsdelen.

Skillnaden i värdering av dödade förare och passagerare mellan Svärdsö – Falun kan beräknas till 1,4 mkr/år (värderingsnivå 2001-2006 och tillstånd 2011) och för svårt skadade förare och passagerare kan beräknas till 2,1 mkr/år (värderingsnivå 2001-2006 och tillstånd 2011). Totalt 3,5 mkr/år.

Väg 850 Falun – Svärdsjö är en typisk arbetspendlingsväg med 2800 – 4400 fordon där inriktningen bör vara 100 km/tim enligt Trafikverket.

Av det som hittills publicerats om ”Nationell plan för transportsystemet 2018–2029” finns det inget som talar för att ”Målbild 2025” kommer att uppfyllas.

Po Tidholm, landsbygdens försvarare säger:

  • Var medveten om vad myndigheterna jobbar med:
    • Man jobbar med sänkt hastighet

För att landsbygden inte fortsatt skall missgynnas bör politikerna införa 10-steg i intervallet 30 till 120 kilometer i timmen snarast och att 50, 70 och 90 kilometer åter kan användas på landsbygdsvägarna.

Text och beräkningar
Rune Fredriksson

Svärdsjöbygden Linghed Lumsheden Svartnäs Svärdsjö Toftbyn Vintjärn
Meny