Det finns ingen lovad finansiering av åtgärder för säker och trygg trafikmiljö för oskyddade trafikanter från Boda till Borgärdet, genom Borgärdet och från Borgärdet till Höganäs längs länsväg W850.
Beslutet baseras vare sig pÃ¥ nÃ¥gon riskvärdering eller nyttoberäkning. Snarare baseras beslutet pÃ¥ ”stad – landsbygdssyndromet”.
I Falu tätort finansieras också driften av gator och allmänna grönområden till 100 % med kommunalskatt.
I Borgärdet finansieras driften av vägar/gator till 52 % med kommunalskatt. Allmänna grönområden i Borgärdet finansieras till högst 1/4 med kommunalskatt.
Anmärkning! I Boda – Storsveden finansieras driften av de vägar/gator, som är berättigade till kommunalt vägbidrag, till 27 % med kommunalskatt. Boda – Storsvedens vägsamfällighet har begärt att det kommunala vägbidraget ska höjas. Falu kommun avslÃ¥r begäran. Falu kommun anser att tätbebyggda omrÃ¥den utanför Svärdsjöbygdens centralort ska finansieras till högst 1/4 med kommunalskatt. I Falu tätort finansieras drift och underhÃ¥ll av gator och vägar till 100 % med kommunalskatt.
I protokollet om samfinansiering av en trygg och säker cykelväg Boda – Borgärdet stÃ¥r: ”GÃ¥ng- och cykelvägen genom Borgärdet (prio 3) har en högre prioritering än gÃ¥ng- och cykelvägen mellan Boda och Borgärdet (prio 6). GÃ¥ng- och cykelvägen genom Borgärdet har en högre prioritet eftersom fler förväntas ha nytta av den.”
Beräknad NNK är 1,75 (en satsad krona ger 1,75 kr samhällsnytta) för gÃ¥ng- och cykelvägen Boda – Borgärdet och ca 1,25 för gÃ¥ng- och cykelväg genom Borgärdet. Nyttan är alltsÃ¥ större för gÃ¥ng- och cykelvägen Boda – Borgärdet, men bÃ¥da delprojekten ger en bra samhällsnytta.
I protokollet stÃ¥r ocksÃ¥: ”Om det eventuellt i framtiden blir aktuellt för
skolelever (F-6) i Boda att ta sig till skolan i Borgärdet kommer dessa elever att vara berättigad till skolskjuts även om det finns en gÃ¥ng- och cykelväg mellan Boda och Borgärdet.”
I protokollet är den ingÃ¥ende skrivelsen borttagen pÃ¥ grund av personuppgifter. Den ingÃ¥ende skrivelsen kan ses/hämtas under menyn ”Begärd finansiering av prioriterade Ã¥tgärder”
Fysiska Ã¥tgärder Boda – Borgärdet och genom Borgärdet
Miljö- och samhällsbyggnadsnämndens beslut inkluderar att de anser att gång- och cykelvägar längs statliga vägar ska finansieras i sin helhet med statliga medel och inte belasta den kommunala budgeten.
Däremot sker prioritering av projekt i samrÃ¥d mellan planupprättaren pÃ¥ Region Dalarna och Falu kommun. Som det ser ut nu är det inte aktuellt med Ã¥tgärder Boda – Borgärdet – Höganäs förrän tidigast Ã¥r 2031.
Trafikverkets ställningstagande ligger sedan till grund för fortsatt arbete och eventuella beställningar.
REGION DALARNA
Beslut 2020-10-22 RD20/02784
Idag (2020-10-26) kom beslutet (RD20/02784 2020-10-22) från Region Dalarna att det inte finns utrymme i gällande Länsplan (2018-2029) att genomföra gång- och cykelväg Boda-Borgärdet eller andra åtgärder utifrån åtgärdsvalsstudien genom Svärdsjö. Se beslutet nedan: